Ajöss 2020 – en lååång sammanfattning!

 

Inför år 2020 sökte jag pengar för tre olika projekt; Mekaniska orkestern, Bebispodden liveakt och för utgivningen av albumet Undra sa flundra. Jag hoppades att åtminstone få ett av dessa. Min glädje och förvåning var stor när jag fick stöd för alla tre projekten. Dessvärre fick jag inte riktigt alla pengar jag sökt och helt begravd i arbetet med Trotspodden och albumet Småpunk missade jag flera ansökningsdatum där jag kunnat söka kompletterande medel. Okej tänkte jag, då det är bara att spotta i nävarna och boka in lite fler spelningar i år och försöka spela in pengarna istället. Paniken blev därför dubbel när plötsligt Corona-pandemin slog till och alla spelningar ställdes in eller sköts upp.

Eftersom  jag har stor erfarenhet av att spela utomhus, i plaskdammar, fontäner och på gator och torg så lyckades jag rädda nästan hela vårens turné genom att göra om Hallå i lådan till en utomhusföreställning och ersätta nästan alla vårens bokningar med den. Det hjälpte också att nästan hela vårens spelningar var bokade av kultursekreterare som är vana arrangörer och har som jobb att förmedla kultur till unga. Tillsammans kunde vi hitta sätt att få spelningarna att gå i lås trots pandemi. Alla små enstaka spelningar här och där på  enskilda förskolor eller små evenemang föll bort.

Hallå i lådan, Speldosan och Badorkestern tog mig igenom pandemins första fas, iklädd många lager ullunderställ. Oftast hade jag en väldig tur med vädret men några gig innefattade även sin beskärda del av regn, snö och rusk. Egentligen skulle jag ha spelat Tokigt och Konsäärt hela våren men eftersom de föreställningarna inte går att göra utomhus fick dessa spelningar bokas om eller ställas in. Vi som var så glada över att Konsäärt äntligen kommit med i Länsmusikens utbud för unga men det blev det inte mycket med…

Hösten började lite tunt men tog sig rejält här på slutet. Bl a genom att Kulturförvaltningen i Stockholm bjöd ut alla föreställningar i sitt subventionssystem gratis till förskolor och skolor. Plötsligt var inte förskolorna rädda för smitta längre… Jag fick också möjlighet att blixtsnabbt experimentera fram en ny utomhusföreställning  ”Bondgården” för barn 1-2 år som spelades I hela Rinkeby-Kista under november. En tvättäkta ur och skur-show helt anpassad för att kunna spelas utomhus oavsett årstid och väder.

Ett år fyllt av avbokningar, ombokningar och uppskjutna premiärer. Allt detta innebar en fördubblad administrativ börda, ett problem som jag tycker ingen direkt har berört under detta år men som jag själv verkligen har bågnat under. Jag har känt mig som en usel projektledare för mina projekt som hela tiden hamnat i bakvattnet av mina försök att fixa och trixa för att få tillvaron att rulla på trots allt. Det är oerhört svårt att hålla styrfart framåt när alla planer vänds upp och ner och bokas om hela tiden.

Summasummarum. Under 2020 har jag skapat och släppt Trotspodden för Barnradion Sveriges Radio, släppt albumen Småpunk och Undra sa flundra, arbetat med nya föreställningarna Mekaniska orkestern och Bebispodden Live med allt vad det innebär, skrivit signaturmelodin för Nallesagor- Barnradion och rasslat ihop nya föreställningen Bondgården. Jag har skrivit ny musik till alla dessa projekt samt skrivit nya låtar till TegelJazz genom ett samarbete med Tegelscenen och bidraget  Samverkan med komponister, Kulturrådet. Min firma har dessutom producerat 11 musikvideos i ett samarbetsprojekt med förskolor. Dessutom har jag lyckats spela hela 179 föreställningar pandemin till trots. Ca 50 har blivit inställda.

Jag har även under året blivit kontaktad av 2 stora bokförlag som uppmanat mig att skriva en barnbok, superkul! men det har jag faktiskt inte riktigt hunnit med fastän jag verkligen längtat efter att få testa detta.

Jag har även under året genomgått en skilsmässa och blivit ensamstående tonårsförälder. Jag har sagt upp min lilla lokal och flyttat hem kontor och studio. Jag har även lagt väldigt mycket tid på att lära mig spela rytmgitarr i tradjazzstil samt försökt lära mig dansa Charleston som instudering inför Mekaniska orkestern.

Jag känner mig lite sliten, men inte så trött egentligen. Redo för 2021! Min stora förhoppning inför det nya året är att äntligen få gå till premiär med Bebispodden Live och Mekaniska orkestern, samt hinna släppa och styra upp den musik som ligger och väntar i byrålådan från tidigare projekt och föreställningar. Jag kommer också producera 10 nya avsnitt av Bebispodden. Jag har även börjat hyra in mig på Tegelscenen igen som en extern aktör i scenrummet. Underbart vara tillbaka på min älskade scen om än begränsat och ej så publikt.

Tack till Kulturrådet, Stockholms stads kulturförvaltning och Region Stockholm och alla som jag samarbetat med under året.