Verksamhetsåret 2021 -sammanfattning

 

Verksamhetsåret 2021 -sammanfattning

Nya produktioner
Producerat föreställningarna Bää muu nöff, Mekaniska orkestern och  Bebispodden Live. Jag har dessutom skrivit 8 nya barnjazzlåtar till projektet TegelJazz i samarbete med Tegelscenen och med stöd av bidraget Samverkan komponist från Kulturrådet. Jag är även skapat och spelat in 10 nya avsnitt av min älskade  Bebispodden för SR Barnradion.

Priser
Vann Manifestgalan 2021 Bästa barnmusik för Albumet Småpunk
Grammisnominerad Bästa barnmusik Småpunk
Vunnit SKAPS Barnmusikpris
New York Radio Festival Awards -Bästa barnprogram Randiga sagor  (jag skrev musiken)

Skivsläpp
Jag har spelat in och släppt två nya skivor;  Bää muu nöff och Mekaniska orkestern

Spelningar statistik
Jag har spelat totalt 197 föreställningar varav 114 var ur och skurshowen Bää muu nöff. Övriga föreställningar som jag spelat under året är Undra sa flundra, Hallå i lådan, Mekaniska orkestern, Speldosan, Badorkestern, Konsäärt. Bebispodden Live, Filt & kudde och TegelJazz. De flesta spelade i Stockholmsområdet men jag har fått göra en liten turné till Växjö med Undra sa flundra och till Halland med Mekaniska Orkestern. Roligt är också att Konsäärt funnits med i Länsmusikens utbud för barn och unga vilket har gjort att jag spelet en del i Stockholms kranskommuner.  Det var en höjdpunkt att få spela på Musikaliska!

Pandemi
Pandemiåret 2020 klarade jag fint trots att jag fick vända ut och in på mig helt men nu under hösten 2021 började krafterna tryta. Jag kände mig helt slut. Så speltrött. Det är extra energikrävande att spela så mycket utomhus och att dessutom ro iland alla dessa premiärer på uppskjutna projekt sådär vid sidan om i förbifarten har inte direkt varit vilsamt.  Jag har inte riktigt spelat så många föreställningar parallellt med alla projekt som jag brukar, vilket borde ha underlättat men jag tror att grädden på moset som gjort den här hösten extra jobbig är att jag har spelat olika föreställningar varje dag. I vanliga fall brukar det helt naturligt falla sig att jag har kanske en spelvecka Hallå i lådan och sen en vecka Filt & kudde etc men den här hösten har jag bytt akt varje speldag. Ett evigt riggande lastande förberedande och ihop-plock av scenografi, kostym och teknik. Puh, det har slitit både det mentalt och kroppsligt. Så noterat inför 2022, fixa bättre turnéplan!

Glad över
Eftersom jag känner mig så sliten känns det extra roligt med alla priser jag fått under året samt olika stipendier t ex extra arbetsstipendium från Konstnärsnämnden och prispengarna från SKAP. Det ger mig möjlighet att skapa ett andrum att ta sats ifrån i början av 2022 för att orka fortsätta. Ovärderligt.

Jag är också väldigt glad över Kulturrådets särskilda krisstöd där jag fick medel för att stärka min digitala kompetens och för att kunna bygga upp min Youtube-kanal i samarbete med Anna Svensson Kundromichalis. Är även väldigt tacksam över fonogramstödet för albumet Mekaniska Orkestern som bidrar till att jag kan marknadsföra albumet och föreställningen med samma namn bättre under 2022.

Tack till
Tack till alla fina samarbeten under året! Det är otroligt många människor. Främst vill jag tacka alla inblandade i Mekaniska orkestern både i produktionen av föreställningen/orkestern i produktionen av musiken. Och tack till alla inblandade i tillkomsten av  Bebispodden Live och Bää muu nöff. Titta in på respektive sidor här på hemsidan så ser ni vilka det gäller.

Jag vill också tacka alla bokare som bokat mina shower!
Och till Stockholms stads kulturförvaltning, Region Stockholm och Kulturrådet som bidragit med ekonomiskt stöd.
Och så till Länsmusiken i Stockholm för att ha varit med i deras utbud.
Och till Barnradion SR för möjligheten att göra 10 nya avsnitt av Bebispodden..

Och sist tack till all publik som sett mina föreställningar.
Extra stort tack till publiken som kom och såg Bebispodden Live, så fantastiskt att få uppleva total publik allsång in till minsta stavelse.

Tack för i år!

Micaela Gustafsson, Micaela -Teater & Musik